Den digitale tjenesteutviklingen gir alltid en grad av teknisk gjeld som øker med tid og kompleksitet Dette gir samfunnet et kontinuerlig økende vedlikeholdsetterslep. Den raskest voksende trusselen med dårlig vedlikehold er økende cybersikkerhets-gjeld.
Nordic Smart Business and Government (NSG&B) har lagt grunnlaget for å få til rask og sikker deling av data. I år avsluttes prosjektet. Hva har vi oppnådd, og hva gjenstår?
«Omfattende svikt i offentlige registre åpner for milliardsvindel» var overskriften i en artikkel i Dagens næringsliv i forrige uke. Aktører med uredelige hensikter finner stadig nye metoder for å misbruke systemet, som er tilrettelagt for at det skal være enkelt for privatpersoner, bedrifter og frivillige organisasjoner og få gjort det de skal. Vi har allerede gjennomført flere tiltak for å stoppe de uærlige aktørene, og definert forebygging av økonomisk- og arbeidslivskriminalitet som et høyt prioritert område vi skal jobbe med fremover.
Hva om bedriften din kunne dele sertifikater, godkjenninger og andre bevis med ett enkelt klikk? Eller gi tilgang til data på en sikker og tillitsbasert måte uten tunge prosesser? Vi utforsker hvordan digitale virksomhetslommebøker kan forenkle hverdagen ved å sikre trygg deling av digitale bevis og sørge for enkel datadeling. Gjennom pågående EU-arbeid henter vi verdifull innsikt – og vi liker virkelig det vi ser!
Det offentliges tjenester nyter stor tillit i Norge, men kriminelle finner nye digitale metoder for å begå svindel. Brønnøysundregistrene gjør en rekke tiltak for å motvirke de som vil utnytte tillitslandet og et system som er laget til det beste for landets virksomheter.
I sommer fikk Brønnøysundregistrene offisielt i oppdrag å tilrettelegge for bærekraftsrapportering til Regnskapsregisteret. Et steg i riktig retning for et mer bærekraftig norsk næringsliv.
Svaret er ja, det kommer digitale lommebøker for virksomheter og personer til å gi oss. I tillegg skaper de store muligheter for forenkling for norske borgere og virksomheter. EU har gjennom EIDAS 2.0 forordningen vedtatt innføring av digitale lommebøker for personer og bedrifter. Digitale lommebøker vil gi alle mulighet til å identifisere seg på en… Fortsett å lese Kan digitale lommebøker gi oss et mer seriøst arbeidsliv?
Hvem eier norske kraftverk, ambulansefly og datasentre? Register over reelle rettighetshavere vil gi samfunnet viktig informasjon om hvem som står bak virksomheter i Norge, og på den måten bidra til å bekjempe økonomisk kriminalitet.
Å undersøke mulig økonomisk kriminalitet og arbeidslivskriminalitet er som å legge puslespill, der ulike etater har hver sine brikker. Hvordan kan Brønnøysundregistrene samarbeide for å forebygge denne typen lovbrudd?
Den 3. juni 2024 var Foretaksregisteret 150 år. – Hva?, sier du, så lenge har ikke Brønnøysundregistrene eksistert! Men jo, det første handelsregisteret kom i 1874, og la grunnlaget for en rekke nye registre som gir trygg og sikker handel i Norge.
Vår nyeste brukerundersøkelse viser at både folk og virksomheter har svært høy tillit til oss. Vi jobber hver dag for at vi skal være en pålitelig datakilde og tjenesteyter.